Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

28 February 2012

Den kvinnliga konversationen

Läser Kjell Westös Där vi en gång gått på Bob's. Hur bra den än är fångar annat min uppmärksamhet. Just nu till exempel hör jag två kvinnor beklaga sig för varandra.

"Det finns många speglar här"
"Ja.. Verkligen... Och jag som har en sån där dag då jag bara känner mig hängig.."
"Åh jaa en sån"
"Jag ser så trött ut i ansiktet, känner mig hängig och så håret som bara... Ja det ser hemskt ut"
"Jaa fyy precis så känner jag med"

Så håller de på. Inte ett spår av något ofräscht och hängigt skådar mina ögon när jag sneglar på dem. Tvärtom ser de alerta och skärpta ut.

Liv Strömqvists strip om två män i kostym som har en liknande konversationen är otroligt talande.

Hur fan känns det egentligen? - Marie Jörgensen Moberg & Simon Norrsveden

Published with Blogger-droid v2.0.4

1 comment:

Nina said...

Liv och Anna - tur att ni finns! Det är fint att ha ett ständigt pågående samtal om hur världen egentligen ter sig. Och att ha människor omkring sig som man kan skratta med när man själv hamnar i de där trista djupen. Idag pratar vi om hur bra och snygga vi är på jobbet - befriande omväxling!