Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

18 March 2009

Sant och osant

Det är skrämmande och intressant på samma gång att vi hör och ser samma saker men sedan gör så vitt skilda analyser av det. Men det är ju det där med sanningarna och perspektiven. De ser olika ut. Det röda laget säger en sak och det blå laget säger en annan sak. Jag hör att det röda laget vinner, men så har en massa andra kommit fram till att det är precis tvärtom.

Igår pratade jag med ung kvinna som har en dotter. I det sammanhang hon lever får hon ofta frågan om inte är besviken och snart vill skaffa ett barn till eftersom hon första gången fick en flicka. Pojkar är ju så mycket bättre, så mycket mer värda. De behövs lite mer än vi andra.Vad är det för jäkla sanning att leva efter?! Jag önskar att alla lite insiktsfullt funderade över vad som är sanningar och vad som är föreställningar och rena illusioner.

3 comments:

Anonymous said...

Ny blogg! Yey!

Det där med kvinnan och dottern låter ju lite för stenålders för att vara sant, och därför är det ännu mera skrämmande att det är det...

På tal om perspektiv så är min Säljö-analys-hemtent fortfarande oskriven. Du kan gissa hur bra det går med mina studier. Tack för din uppsats! Har inte läst den ännu, men ser faktiskt fram emot det. Vill göra det i lugn och ro och med tankarna samlade. Det är svårt just nu. Tror jag ska printa ut den och ta med den på påsklov till Lappland. Så kan jag begrunda den bland de finländska fjällen...Kuusamo, babababababaaababah... :)

Kram, saknar!

Anna said...

Kuusamo babababababababaaah. Jag stämmer in i sången som du märker. Läsningen mellan de finländska fjällen är säkert ingen dum idé och en bra paus från barnprogramsgörat. Förhoppningsvis inspireras du av min uppsats och kan sen skriva din egen i rasande fart.

Jag ska till Finland i början på april för att leta bland dammet efter material till mitt nästa projekt. Text som i dagböcker och brev skrivet av kvinnor 1918 är det jag söker efter. Tips?

Anna said...

Saknar också förstås!