Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

20 March 2009

Våra finska pengar

För två år sedan började jag lite försiktigt att läsa dagstidningarnas ekonomisidor. Nyfikenhet och viljan att vara lite allmänbildad även på det området fick mig att komma på en sådan idé. Så nu sitter jag här med mitt morgonkaffe och DN:s papperstidning, som de bjuder mig på i några veckor, och idag fanns det en riktigt intressant ekonominyhet. De svenska pengarna är egentligen finska och den nya enkronan kommer att få ett motiv som kan tyckas mycket märkligt om man inte vet att våra pengar är från Finland. Eftersom hela mina släkt har sina rötter Finland så är det här ingen dum grej för mig. Och kanske kan denna finska sisu göra att de i Finland som lider av lillebrorskomplexet kan komma över det så småning om. Det är så tröttsamt att lyssna på dem.

Finlandia - Sibelius

3 comments:

Anonymous said...

Ser man på...fick känslan i artikeln av att dina landsmän och -kvinnor där på andra sidan det räflade havet inte riktigt diggar det nya motivet lika bra som du :) kan jag väl i och för sig känna en viss förståelse för. sku väl ta hus i helsike om det var ombytta roller! på tal om lillebrorskomplexet...

Anonymous said...

PS. Hahahahahaa! Vad fan är grejen med det där bildspelet!? En riktig mästerfotograf som varit i farten. Tänker i ca. 4 bilder "oj, vilket vackert land vi lever i"...i resten är det typ "vad fan är det där!!?"

Anna said...

jag hittar inget bildspel! vill också se. eftersom jag snart ska åka över det räflade hafvet vore det kul att se bilder och längta lite.