Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

04 August 2009

Kolla, kolla

Det blir ingen arbetslös akademiker av mig. I stället ska jag svettas med två svenska B-kurser och en hel del annat ett år framåt på ett gymnasium i Stockholm. Jag kan ta tunnelbanan till jobbet, vara där på sisådär en tjugo minuter. Mitt schema är vettigt och min chef verkar också vara reko. På fredag skriver jag kontrakt och den lönen jag begärde insisterar min blivande chef på att höja. Lite annat än den där sjaskiga friskolan som ska öppna i Nacka som kom med ett löneförlag han påstod att var odiskutabelt. Alla i min närhet sa nej, nej, nej mer än så ska du ha. Lärarförbudet sa samma. Jag ringde upp gubben och sa att hör du du, mer än så är jag värd. Lycka till med din skola, men mig lär du inte se av.

Ni kan kalla mig Magistern.

3 comments:

Karin said...

Grattis Magistern! Va roligt! Hur många timmar kommer du att jobba i veckan nu då? Är ju lite orolig över det här med våra besök serdu...Men sjukt bra att din arbetslöshet blev väldigt kortvarig, ja, hann den ens börja kan man ju fråga sig?

Puss o. kram!

jessika said...

Grattis! superbt.

Anna said...

Nej jag skulle ju säga att den inte ens hann börja. Sitter just nu småberusad på min balkong med Linda och Mister. Så najs. Jag jobbar 90% och ska, så fort tillfälle ges, kolla upp när jag kan resa med dig eller till dig. Puss och kram