Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

24 January 2010

Skrämmande dumt

Tack vare en snäll kollega kommer jag snart att ha Dagens Nyheter varje dag i sex veckor helt gratis. I väntan på det läser lusläser jag typ en DN i veckan och förlitar mig på att Ekots nyheter ska hålla mig uppdaterad i de viktigaste händelserna i världen.

När jag läste en gammal ekonomidel från tidigare i veckan fick jag lära mig att moderaterna har ändrat sig i kvoteringsfrågan. De säger att de kommer att införa kvotering om börsstyrelserna fortfarande år 2014 inte har fått fler kvinnor än vad de har idag, ca 18%. Intressant att de tänkt om tyckte jag. Sedan läste jag vidare och chockerades över den intervjuade moderatens svar på frågan om vad de har lärt sig av Norges kvoteringslag. "Att argumentet att det inte finns tillräckligt många kompetenta kvinnor inte är sant", svarade han på det. Okej, så det var ett argument som de ansett vara starkt och riktigt tidigare?

1 comment:

diZi said...

Härligt med gåvo-prenumerationer! Vi fick i julklapp Hbl av "svärmor" :D

Jesses, vilken fin och oanad lärdom de fått av Norges könskvotsgrejer! Liksom helt oförväntat att det kan vara så XD
Krm!