Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

16 July 2011

Häng i Helsingfors


Efter att jag snackat krig och liv med en dam stod jag på perrongen i Karis i väntan på tåget.



På tåget åt jag ganska många körsbär. En helsingforskille jag var tillsammans med en gång i tiden mobbade mig för att jag säger schöschbär. På hesadialekt artikulerar man ju så fruktansvärt noggrant.





Johan mötte mig på perrongen i Helsingfors. Vi konstaterade att detta håller på att bli en tradition. Jag stiger av ett tåg i en storstad och där väntar Johan. Förra året hände detta i Köpenhamn.





Vi strosade på klassiska Helsingforsgator. Här på Fredriksgatan.




Senare dök Lina upp och vi hamnade på Kitch, en ekologisk bar med goda hamburgare och tapas. Herrarna bakom baren var finlandssvenskar och mycket sociala.





Sedan tog jag sista tåget hem till Västnyland.


No comments: