Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

11 March 2012

Bravad

Jag vet inte om ni varit med om det här men det har i alla fall jag varit.

Det är natt. Du sover inte i din egen säng, du sover hos en person du dejtar. Eller du försöker sova, men du kan inte. Efter några timmars dvala sätter du dig upp i sängen och tänker att "vad pågår, varför sover jag inte för?!". Svar: typen bredvid mig gnisslar tänder, det spelas musik och jag är hungrig, riktigt hungrig". Detta måste lösas innan sömnen ska kunna ta vid.

Det är då du tassar ut till vardagsrummet, stänger av musiken, och sen tassar du vidare ut i köket. Tyst, tyst. Tyst, tyst. I största hemlighet, för ingen ska få veta, öppnar du kylskåpsdörren och tar tag i en bruk med nyponsoppa. Du hittar ett glas och nu ska du bara öppna burken. Bara öppna burken. Du vrider korken men ingenting händer. Du tar ett fastare grepp och vrider. Vrider och vrider. Det gör ont i fingrarna. Envist vrider du igen. Provar ett nytt grepp. Och ett till och ett till. Ingenting händer. Nu är du så hungrig att det känns som att om du inte får nyponsoppa ja då kommer du förlora förståndet. Nyponsoppa! Nu! Måste ha! Jävlar! Det enda som händer är att korken vägrar röra på sig.

Panik. Helt i onödan. Klockan är 03.19. Den tiden på dygnet kan en liten liten händelse blir stor så stor. Nu är ingenting någon hemlighet längre. Du är hungrig och det är ingenting att hålla hemligt. Iklädd enbart trosor står du vid en sängkant med en bruk nyponsoppa i handen.

"Jag är hungrig!! Jag behöver nyponsoppa men den här bruken vägrar öppna sig!! Jag får inte upp den. Öppna den!!"

Du får hjälp med burken. Kan dricka din nyponsoppa. Sedan kan du sova.

Never Swallow Fruit (Pistol Disco Dub)- The Radio Dept.

1 comment:

Anonymous said...

Jag är allergisk mot nyponsoppa, började redan i barndomen. Tidigare gillade jag det t.o.m. :/