Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

01 October 2009

Disträ

Efter oroliga drömmar i natt kom jag ändå med en harmonisk känsla till jobbet. Jag skulle ta en kopp kaffe och luta mig tillbaka vid min dator för att under en timme hinna tänka till. Under den timmen skulle saker falla på plats var det meningen.

När jag sedan sätter min fot i skolhuset och vandrar mellan några olika rum för att plocka med mig viktiga saker på vägen mot mitt skrivbord stöter jag på flera av mina elever. De jag ska ha en timme senare. Nyfiket undrar jag vad de ska ha för lektion innan min. Klockan 8.20 anar jag oråd och 8.23 inser jag att min lektion ju faktiskt börjar 8.30.

Hjälp.

Min röriga hjärna kan bero på att vi igår hade kompetensutveckling. I stället för att hålla lektioner åt vi bullar och drack kaffe i ljushallen där jag vanligtvis inte hänger runt på rasterna. Däremellan skulle vi konkretisera ledmotiv. Men dagen bestod i stället av diskussioner där vi balanserade mellan gnäll och befogad kritik utan att komma till skott. På mitt arbetsrum låg högar med akut jobb som jag inte fick göra. Vi fick trots allt en hel del gjort och visst var det kompetensutvecklande. Fast på ett annat vis än vad schemat för dagen sa.

2 comments:

Unknown said...

Kom in av en händelse på din blogg då jag sökte på ordet ambivalens och tycker mycket om att läsa det du skriver. Jag kan verkligen se dig (även om jag inte känner dig) när du går mellan olika rum och sedan "Hjälp" inse att lektionen börjar tidigare än du tänkt...

Anna said...

Så fint! Vad roligt att höra.