Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

06 December 2011

Krakow II

Torget i gamla stan igen. Mariakyrkan med de två tornen längst bort hör till de finaste kyrkor som jag sett, inifrån.

Klezmer och kosher på Klezmer Hois var stämningsfullt och himla fint. Bandet hette Nazzar, vilket var tragikomiskt på något vis.  

Efter Klezmer Hois ville vi ta oss en varsin drink. Drack mojitos för ynga 40 spänn!!  Här passerade vi ett fint och lugnt café som denna fredagskväll bjöd på ett liv och ett kiv. Vi valde dock ett annat ställe. 

I söndags fikade vi på detta fina café, som ligger mittemot det andra fina stället ovan. Det fanns många caféer och barer att välja på där i Kazimierz.

Böcker är aldrig fel.

Det var billigt med uteliv i Krakow. Jag lyxade med sniglar när vi hamnade på ett franskt hak. 40 kr betalade jag för åtta smaskiga sniglar. 

Sista måltiden. Vi höll hög nivå hela resan vad gäller matval. Därför är jag väl luspank nu trots att det var billigt.  

Böcker igen. Charmig bokhandel utomhus vid Centralstationen. 
Donna Donna - The Klezmer Lounge Band

No comments: