Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

20 April 2012

Sånt jag har

Har druckit arabiskt kaffe med mina palestinska vänner i veckan.
Har hållit lektion längst upp i skolhuset och under tiden som eleverna arbetade njöt jag en stund av utsikten och tänkte på våren som är på väg. 
Har konstaterat att killar jag dejtar behöver ta sig i kragen men att det inte är den här boken de ska läsa för att fånga mig. Hålla upp dörrar och stå för middagsnotan är inte tipsen de behöver.

3 comments:

Anonymous said...

Hej! Här kommer en creepy kommentar kanske, eftersom det verkar som att jag känner dig, men du har ingen aning om vem jag är. Men kommer ihåg att du skrev för ett tag sedan att du fyller 30 nästa år..? Jag blev uppricktigt förvånad. I och med att utbildningen för att bli gymnasielärare är ca 5 år har jag alltid tänkt att du högst måste vara 24-25 år. Så.. som du har hört tusen gånger är åldern bara en siffra.

Men, du kanske är nyfiken på varför jag trodde att du var närmre 20? Helt enkelt för att du ser yngre ut och sättet du undervisar. Jag menar inte att du är barnslig eller att du undervisar dåligt. Utan att du ser ungdomarna på ett sätt som man inte brukar finna hos äldre människor.

Anna said...

Hmm ja, jag har jobbat som lärare i tre år, pluggat i sex år och gått gymnasiet på fyra eftersom jag hängde i London våren då jag egentligen skulle tagit studenten.

Jag fick visa leg när jag gick på mina mentorselevers studentskiva förra våren så jag blir tagen för elev då och då.

Vad har du fått för bild av hur jag ser på ungdomar? Och hur gammal är du? Blir nyfiken.

Anonymous said...

När jag skrev ser, var det med betoning på "ser". Inte hur du ser på ungdomar utan att du helt enkelt ser dem(oss). Att du kan tänkta dig in i vår (ja, jag är elev själv) situation, hur vi tänker och vad som intresserar oss m.m, vilket jag har märkt är svårt för många äldre lärare.