Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

27 February 2011

Oroliga elever och en rektor med fel fokus

Tidningen Västra Nyland hade en rubrik som löd Svårt få pli på bångstyriga elever. Artikeln var en intervju med rektorn för Ekenäs högstadieskola om ordningsproblem som lär finnas på skolan. Det var inte lätt att utläsa vad som var journalistens egna slutsatser och vad som var rektorns ståndpunkt. Men i artikeln gjordes det en poäng av att det är elever som är födda året 1997 som bidrar till problemen. Redan innan de kom hade man förvarnats om att de inte var som andra och att det skulle kunna bli trubbel. Jag rynkade pannan när jag läste det här. Försöker skolan skylla sina problem på eleverna och tror de själva på att eleverna är som de är för att de är födda 1997? Vilken svart magi kan vara inblandad i det?

Rektorn konstaterar även att lärarpermitteringar och ombyggnationer i skolhuset kan vara orsak till oroligheterna.

Den som satt rubriken är uppenbarligen en person som inte ska jobba med undervisning och skola. Uttryck som att "få pli på" och "bångstyriga elever" är inte förenliga med god pedagogik som inte bara hänger ihop med lärarens ämneskunskaper och kunskapssyn utan i hög grad med hur läraren ser på människor i allmänhet och elever i synnerhet.

Jag är nyfiken på vilken roll eleverna har i Ekenäs högstadieskola i dag. Vad får de säga till om? Vad får de tycka? Vem frågar dem vad de vill? Vem frågar dem varför de bufflar och bråkar? De har uppenbarligen saker de behöver få ur sig. Skolans uppdrag är bland annat att undervisa och elever i hur man samtalar och formulerar vad man tänker och känner. Rektorn borde fokusera mer på undervisningens upplägg och innehåll, lärares förhållningssätt och elevinflytande och mindre på kvarsittningar, tillrättavisningar och morgonsamlingar. Journalisten likaså.







5 comments:

Karin said...

http://www.mol.fi/platser/Job.do?lang=sv&jobID=7622465&index=194&anchor=7622465

Far dit å red upp röran :)

Anna said...

Oh my goodness Karin. Kanske jag far. Det skulle bli ett galet party.

jessika said...

jo, kom hit!
men det e nog ingen lätt uppgift, eleverna verkar va ganska omöjliga av det att döma som jag hört fr kollegor här.
det e nåt me dom dä -97orna :)

Anna said...

Nej jag tror inte alls att det är en lätt uppgift, men jag vägrar gå med på att skylla det på eleverna. Det är tonåringar som har en massa energi och driv i sig. Frågan är om de som jobbar i skolan är intresserade av dem på riktigt och verkligen är där för dem. Synd inte journalisten ställde intressanta frågor.

Skulle vara roligt att komma och besöka dig. Hur går det? Har du kul? Kram

jessika said...

jo, det går bra.
men nog suger jobbet musten ur en... int e det mkt fritid jag har.
fast det e roligt samtidigt. lärare är nog ett yrke jag tror jag kommer att satsa på. ska se om det finns sommarkurser i pedagogik ifall jag inte får sommarjobb. har sökt till ett behandlingshem i karis och till ekåsen.