Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

19 August 2011

Första fredagen på nya året

Fredagskänslan är en annan efter en veckas jobb. Det är helt klart. Jag var pepp och slängde en burk färg i håret. Två samtal ringde under tiden som jag trixade med det. Jag ringde upp. Nu har jag tappat tiden och vet inte när färgen ska sköljas ur. Modigt låter jag den vara till kvart i åtta.

Ute spöregnar det och frågan är om det är läge att ge sig ut på stan då.

Hur som helst har jag den här veckan kommit underfund med, eller snarare fördjupat insikten, att om man ska fortsätta jobba som lärare så handlar det om att komma in i en livsstil. Året börjar i mitten av augusti och slutar i juni. Nyåret bryr vi oss inte om för då surrar slutbetyg i skallen och de sista uppgifterna ska bedömas under lovet. När året börjar går du in i en bubbla och kommer inte ur den förrän Den blomstertid nu kommer är sjungen.

Har krisat under sommaren över mitt yrkesval. Mer än någon kan ana. Vad som händer framöver vet ingen. Inte gud. Inte jag. Inte du. Trots allt är inspirationen precis som den ska vara nu. Ser fram emot att ta emot mina nya elever, ser fram emot att träffa mina gamla elever. I huvudet brusar mina kurser för fullt. Idéerna flödar.

Ambivalensen.

Och därmed tar jag helg. Hej vin, hej mat.

No comments: