Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

16 September 2011

Återkommande höstgissel

Är klädd som vore jag bland de kallaste av fjäll. Tights, strumpor, stickade sockor som går upp till knäna, fleece. Ja, fleece. En illrosa. Varje höst sedan jag flyttade till Stockholm, detta är min nionde, har jag behövt ringa ett antal samtal till aktuell hyresvärd för att fråga om värmen. Hur har ni tänkt med värmen i år? När ska det bli varmt hemma hos mig?

Botten hoppas jag nåddes 2007 på Körsbärsvägen med Combo. Han sov med mössa och tröja i sin lilla nittiosäng. När han vände sig mot den vita betongväggen på natten väcktes han av den kalla luften som strömmade emot honom. På andra sidan väggen låg jag i en bredare säng men även jag vaknade när jag bytte sovställning. Det var svinkallt på den sidan jag inte hade legat. Förskräckt satte jag upp i sängen om nätterna för att försäkra mig om att det inte bildats ett lager is över sängen.

Efter många samtal kom till slut en vänlig man och installerade bort hyresvärdens lås på elementen så att vi kunde reglera värmen själva. Jag borde tittat på, lärt mig hur man gör, för nu skulle den kunskapen komma till användning.

I övrigt får det gärna bli kallt ute. Frisk luft. Äntligen.

Into The Wilderness - Burning Hearts

No comments: