Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

18 September 2011

Jobba mindre, konsumera mindre

För några dagar sedan var jag till slut först ut att ringa på ett köksbord på Blocket och nu har jag fått avjuta mina måltider vid stol och bord i stället för skräddarställning i soffan eller vid skrivbordet med näsan mot min iMac. Så nu har jag alltså kunnat läsa min helg-DN i samband med frukost i en mer ergonomisk ställning. I DN Söndag finns mitt favoritcitat från dagens läsning.

Det är operasångaren Samuel Jarriks som är söndagsprofilen och fokus ligger på hans miljömedvetenhet. Han får frågan om han ser några positiva tecken i miljökampen.

 Medvetenheten är större än någonsin. Det har kommit mycket kunskap men eftersom systemet är så inriktat på att vi ska jobba mer, konsumera mer och producera mer så ökar också utsläppen. Nu börjar det ekonomiska systemet krisa och det kan ju på sätt och vis vara en räddning. Och då tror jag det är viktigt att inte bara peka vilka offer det innebär utan också vad man kan vinna på det: jobba mindre, ha mer tid för varandra, kulturupplevelser, naturupplevelser, relationer, fritid, idrott... Man ska inte romantisera det men det finns mycket att vinna på ett samhälle som inte bara bygger på BNP-ökning
Det är oroväckande att ha en statsminister och finansminister som gång på gång uppmanar oss att konsumera mer och jobba mer. Synd att så många lyssnar på dem.

No comments: