Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

28 July 2009

Det där med jobb

Än så länge är det sommar och semestertider. Jag ser mig själv som en semesterfirare som söker jobb. Nu närmare sig augusti och med det kommer höstterminen emot och meningen är att alla ska vara sysselsatta igen. Problemet är att jag fortfarande inte har en arbetsplats att gå till. Allt som finns är en plan B som går ut på att jag läser en schyst kurs på distans, för att få en anledning att stiga upp på morgonen, hålla kropp och intellektet igång.

Kan inte identifiera mig med att gå under betäckningen arbetslös, men kanske jag om några veckor är en av dessa arbetslösa akademiker.

3 comments:

Karin said...

Det finns värre saker du kunde vara. Som bortglömd och oälskad. Till exempel då. Ifall du undrade. Jag har varit arbetslös en kort tid. Det var hemskt. Men det är först när man börjar se sig själv som arbetslös. Gör du allt det där med att ta dig upp ur sängen och hela faderullan (framförallt det där med kropp och intellekt)så kommer du snart att ha fullsatta dagar igen. Speciellt eftersom du blir så oemotståndligt tränad och skärpt av all fysisk och mental träning. Amen.

Anna said...

Tack min vän för stärkande ord. Det är nog helt sant det där med att man kunde vara värre saker än arbetslös. Och så länge man inte blir förslappad och orkeslös är det lättare att inse att man inte bara är arbetslös utan fortfarande en massa andra betydelsefulla saker.

Annika said...

Du får väl passa på och komma över och umgås med oss lite tycker jag, vi är ju inte så mobila denna sommar med fulla jobb och husmålning och diverse gårdsgöromål.

Kramar