Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

20 September 2010

Skratta åt skiten

Vaknade med en rejäl valbaksmälla i morse. För lite sömn, för mycket känslor, irritation och besvikelse. Som tur är avslutades arbetsdagen med en givande föreläsning med Magnus Linton som pratade om sitt journalistiska berättande och sedan med goda skratt tillsammans med kollegorna. Dessutom har jag känt mig frisk och så har Liv Strömqvists serier om vårt normalstörda leverne fått mig att skratta högt själv bland okända människor. Ronald Reagans eufori över liberalismen är också en höjdpunkt i serierna.

Ibland när [Ronald] tänkte på individens frihet blev han så lycklig att hans ögon tårades. Han tänkte så här:
"Att vara fri, finns det något vackrare?"
"Man singlar omkring som en mås på en moderatblå himmel.
Man har inga band till någonting.
Inte ens till ekosystemet.
Man är obegränsad.
Man har sina två pyttesmå händer och med dem skapar man något helt EGET!
T.ex jätte, jättemycket pengar.
Man är som en sill! Fast rik. Och utan stim"

2 comments:

Karin said...

:D den var bra!
Jag har ingen krapula, men jag blundar för att vi snart kommer att ha ett val som slår ert med hästlängder. Förmodligen. Känns ju kul att SD håller Finland som exempel här och var. Vill ju hemskt gärna bli hopkopplad med de där idioterna. Vad ska man ta sig till?

Anna said...

Jo, tyvärr dyker Finland upp som ett gott exempel i SD:s argumentation. Jag hoppas att vi i Sverige lyckas handskas med rasismen på ett annat vis nu när den kommit in i vår riksdag. För Finlands del kan man ju undra hur det går i vår. Om Sannfinländarna fick 10% i EU-valet vad ska de inte då få i riksdagsvalet? Skicka gärna länkar till intressanta artiklar och dylikt för jag hade tänkt sätta mig in i finsk politik nu.