Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

17 September 2010

Viktig information om värme och ventilation

Det började hända något märkligt med temperaturen i förmiddags när jag låg hemma under täcket för att tillfriskna. Skulle någon ha sett mig hade den personen antagligen trott att jag lyssnade efter ett ljud, ett lågt ljud någonstans långt borta. Men det som började krypa sig på igen var Fukten. Jag hatar Fukten.

Jag ringde Mats på Stockholmshem. Den mannen kan man lita på för inom en timme var han hemma hos mig och efter hand som han hittade allvarliga fel i min lägenhet höll han en pedagogisk genomgång om hur det här med värme och ventilation fungerar. Eller kanske egentligen mest om hur inkompetenta folk är när det kommer till de nya systemen. Gubbarna på firman är vana vid värmepannor men nuförtiden är det avancerade datasystem som gäller och det har man tydligen inte lyckats få utbildning i eller förstått väldigt dåligt om någon förklarat.

Ventilationen i badrummet vad noll. Noll. Där ska den vara fjorton. I stora rummet var den också noll. Också noll. "Det är inte konstigt att du börjat må dåligt i den här lägenheten", sa Mats och öppnade ventilations lucka ett. Där hittade han intryckta plastpåsar, kökshanddukar och någon form av skumgummi. Sedan öppnade han ventilationslucka två och där drog han ut samma skit.

Så vad har vi då lärt oss? Jo, att ventilation är superviktigt. När den inte fungerar blir det råkallt och fuktigt i lägenheten. Är det kallt i lägenheten ska man för allt i världen inte trycka in plastpåsar och handdukar. Det kan kallas för ren idioti.

Vad har vi mer lärt oss? Jo, att det är vanligt med människor som inte vet vad de håller på med och att om man vill få ordning på något som är fel ska man ringa många samtal, prata allvarligt och kräva att saker och ting rättas till.

No comments: