Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

29 January 2011

En bagardotters minnen och bekännelser

Det tycks ha växt fram en ny tradition hemma hos mig. På lördagar börjar jag dagen med att titta i mina skafferier för att ta reda på vad som finns där. Om där finns mjöl och jäst bakar jag en deg utifrån ett recept, som jag inte riktigt följer. Den här lördagen blev det rågbröd, man skulle kunna säga att reissumies står som förebild, och det blev förvånansvärt gott. Mina förhoppningar om att brödet skulle bli ätbart var inte höga, men trots dessa negativa tankar blev det alltså mer än ätbart. Jag skulle kunna tänka mig att bjuda gäster på brödet. Ett bra betyg för en bagardotter.

Det att jag är bagardotter tog min hemkunskapslärare fasta på i högstadiet. En gång fick jag en utskällning då jag lagt ett tuggat tuggummi på köksbänken. "Och du ska vara baaagardotter", hojtade hon över hela rummet med sin hesa röst. Tyvärr var det samma gång som jag misslyckades med att laga muffins eftersom jag hade glömt bakpulvret. Vi tittade in i en ugn där smeten låg över plåten och kakformarna skymtade någonstans där under. Läraren var inte imponerad. Jag var i och för sig inte särskilt imponerad av henne heller.

No comments: