Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

05 January 2011

Hur gör vi nu?

Det är med oro jag tänker på riksdagsvalet i Finland som ska äga rum i år. Sannfinländarna kommer att göra braksuccé och min känsla är att de flesta känner sig maktlösa, uppgivna och frustrerade. En kommentar till artikeln Inget åtal för attack mot finlandssvenskar sätter fingret på en stor del av problematiken och ger uttryck för maktlöshet och frustration. Jag blir nyfiken på personen bakom kommentaren.

Ett utlänning i Finland har det mycket svårt att märka någon skillnad mellan finsktalande och svensktalande finländare. De är så utseendemässig och kulturmässig identiska från ett utlännings perspektiv att det är omöjligt att ser någon skillnad alls mellan dom.

Man märker ingen språk skillnad heller, tills man har borjat lära sig lite svenska och finska. Skillnaderna då verkar också som försvinnade liten. Obetydlig, kan man säga.

Men ändå strider de. Hur i helsike skall invandring och multikulturalismen fungerar i ett land där två så gott som identiska folkgrupper strider så hätsk med varann?

Hur skall ett sådan land handskas med invandrade folk som skiljer sig stort, båda utseendemässig och och kullturellt, från den stridande värdfolk?

Framtiden ser inte bra ut.


No comments: