Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

06 January 2011

Om man inte var så hetero

Innan jul berättade jag om en misslyckad dejt för Combo. Han svarade trött "Äh men satsa på tjejer nu i stället". Att han säger så finns det flera orsaker till men just då hade han nya observationer från Flustret i Uppsala i minnet.

I mitt ena hallskåp hänger en regnbågsflagga och ibland tänker jag att den kanske symboliserar något i mitt liv. Den hänger där för att min katt inte ska leka sönder den. Men det behöver väl inte betyda att symboliken går förlorad för det? Faktum är att jag i mitt förra förhållande ibland drabbades av den stora harmen över att jag hörde till dem som förstärkte heteronormen. Vi levde i tvåsamhet och mycket vi gjorde kändes löjligt, för att så många andra gör likadant. Hand i hand kom vi på en upptrampad stig och gick i ett töntigt led. Jag klurade på hur vi skulle kunna göra för att inte upprätta hålla föreställningen om att det är en självklarhet att vi var man och kvinna och allt vad det enligt normer innebär. Men det kräver mycket av en själv och den där mannen. Om mannen är osäker och macho går det inte. Om han bär läppstift är det enklare föreställer jag mig.



No comments: