Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

10 November 2011

Det där luciatåget


  • Jag gick in på Folkhälsans hemsida och insåg till min glädje att det fanns möjlighet att kommentera och ställa frågor om det där luciatåget. Så det gjorde jag.

  • Anna 2011-11-07 14:55
    Kan ni inte skippa det här med jury, kandidater och omröstning? Kan inte de tio helt enkelt vara utvalda att ingå i luciatåget och sedan tillsammans sprida ljus i mörkret och samla in pengar. Vad finns det för vettig poäng med omröstningen?
  • Margaretha Wildtgrube 2011-11-07 15:54
    Tack för frågan, som automatiskt leder till motfrågor - varifrån skulle de tio kandidaterna komma och på vilket sätt skulle de samla in pengar och i vilket tåg skulle de ingå? Vi har velat vårda traditionen med luciaval och insamling för att det fungerar och för att det väcker stort intresse och engagemang. Det är hela poängen!
  • Anna 2011-11-07 16:21
    "Varifrån skulle de tio kandidaterna komma och på vilket sätt skulle de samla in pengar?"


    De tio skulle som i andra körer väljas ut för att de sjunger bra. De skulle samla in en massa pengar just för att de sjunger så bra.


    "I vilket tåg skulle de ingå?"


    De tio skulle bilda ett tåg tillsammans.


    "Vi har velat vårda traditionen med luciaval och insamling för att det fungerar och för att det väcker stort intresse och engagemang. Det är hela poängen!"


    Behåll gärna traditionen men det skadar inte att förnya och förfina den. Att tjejer ska röstat fram på det här viset är bakåtsträvande. Det vore fint att åtminstone få se lite mer variation vad gäller bakgrunder och förutsättningar. Kraven på tjejer är hårda alltför hårda. De ska vara duktiga, söta, glada, sociala, pigga, krya, trevliga, smarta, omtyckta, ihärdiga jämt och ständigt. Listan är lång. Phuuu.


    Vad är det för engagemang ni vill väcka?

2 comments:

Jessika said...

så jäkla bra Anna!

/stolt vän.

Anna said...

Vardagsaktivism! KRam