Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

10 November 2011

Till dig


Två saker. Ett. Det är roligt när någon hittat hit och läst sig genom en stor del av bloggen vid första besöket. Två. Låtarna i inläggen är alltså länkar som går att trycka på. Är inte ironisk för att jag vill fördumma någon utan helt enkelt för att det är synd att så få lyssnar på låtarna. Ironi är kul.

Och på tal om låtar. Relationstemat med fokus på kärlek och sexualitet är äntligen här på min svenskkurs för ettorna. Jag älskar't! Förra året kläckte jag en idé mitt på en lektion som går ut på att eleverna i grupper ska enas om en riktigt smörig låt att spela för resten av klassen. Sedan lyssnar vi på en låt i taget och analyserar texterna. Vilken stämning finns i musiken och texten? Vilket budskap förs fram i texten? Vems perspektiv får vi ta del av? Vad är kärlek enligt texten? Det är några av analysfrågorna. 

Det blev lyckat förra året och nu kör jag favorit i repris med andra elever. För att visa att det inte är de senaste, coolaste indiepoplåtarna de ska komma med spelade jag skämslåten Det finns inget finare än kärleken och eleverna förfasades verkligen av det smöriga. Jag försökte påstå att den är rätt mysig ändå men ingen höll med mig. Idag bidrog de själva med låtar som How deep is your love och My heart will go on.

Meningen är att vi ska lämna klychan nästa vecka och gräva vidare i kärlekstemat på annat sätt. Diskutera normer, föreställningar, gränser och gråzoner. Idag har jag sammanställt ett gäng texter som berör just detta på olika vis. 

Det om det. 

2 comments:

Jessika said...

Vad roligt!
Det är så jag önskar mig tillbaka till gymnasiet, fast då skulle jag nog välja ett annat än det som finns här i stan.

Anna said...

Mmm vet vad du menar.