Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

06 April 2009

Ett slags arbetsdag

Idag samlade jag modet att bege mig till min gamla gymnasieskola här i stan. Vad jag vet har jag inte någonting otalt med lärarna där, högstadieskolan klampar jag däremot inte in på hur som helst, och inte verkade det så heller. Träffade min modersmålslärare (svensklärare för svenskar) och han var sig lik. På tavlan hade han med sina snirkliga bokstäver skrivit upp viktiga finlandssvenska författare som Jansson, Runeberg och Tavaststjerna. Jag kände igen mig. Vi pratade om skolan i Sverige och Finland och konstaterade att det ser rätt olika ut. I Sverige diskuterar vi mer och har mentorer och utvecklingssamtal. Vi lade inga tunga värderingar utan konstaterade mest bara fakta. Skönt tycker jag, att slippa svartvita samtal om vilken skola som är bäst.

Sedan hittade jag en annan av mina gamla lärare, i religion och psykologi. Utanför hennes klassrum fanns tidingsurklipp om genus och sexualitet. Vi pratade om hur läget är idag för kvinnor och vad vi tycker att är intressant att fundera över på det området.

Så jag träffade alltså de två personerna som undervisat mig i de ämnen som jag själv snart ska undervisa i. Rätt kul.

Förmiddagen tillbringade jag nere i ett arkiv bland dammiga dokument från 1918. Men någon stor materialsamling har jag inte kommit över än. Till arkivet gick jag mest för att jag tänkte att det hör till att man hänger nere i arkiv när man ska skriva uppsats. Kvinnors brev och dagböcker finns på annat håll. Men var?!

Har i alla fall kommit över en bok som jag ska plocka fram när jag är tillbaka i Stockholm igen. Gender and Vocation: Women, Religion and Social Change in the Nordic Countries, 1830-1940

Summer rain - Anna Ternheim

No comments: