Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

22 April 2010

Balansen mellan tyst och rabiat

Jag trodde jag var kritisk men mina elever är ju dödskritiska så jag börjar omvärdera min självbild. Antagligen har jag blivit vuxen, nyanserad och trist. Tur så är de bara lämpligt kritiska till mig och min undervisning. Överlag är de nöjda. Det visar deras anonyma utvärderingar. Bäst resultat har jag på frågan om alla får komma till tals. Skönt. För om det är något jag inte själv fick när jag gick skolan så var det att få komma till tals. I högstadiet uppfattades jag som rabiat och störig, vilket gjorde att jag som femtonåring tänkte att det var bäst att hålla tyst i fortsättning. Tyvärr blev jag alltför tyst i skolsammanhang och har fått anstränga mig för att ta mig ur det. Därför är jag lite halvrabiat på jobbet nu. Kanske kan jag balansera mig så småningom.

1 comment:

dizi said...

Det brukar ju ofta gå så...från plus till minussidan, och sedan till runt det där nollstrecket.

Och så fint med bra kritik på det där! Och verkligen passande med tanke på dina egna upplevelser! Så till och med någiot som hållit dig tillbaka haar du kunnat vända till nytte. Respect :)