Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

10 April 2010

Stockholms bostadsrumba

När jag för några veckor sedan låg hemma i feber damp det ner ett papper på hallgolvet som meddelade att hyresgästerna vill ombilda sina lägenheter till bostadsrätter. Jag greps av panik och fick ännu mer feber. I två timmar låg jag och våndades. Det sista jag vill ha är ett stort obehagligt lån och bankmän som härskar över mig. Men så insåg jag att pappret ju var det bästa som kunde hända mig. Ombildning är ju många stockholmares våta dröm och min lägenhet är plötsligt en guldgruva.

För tre dagar sedan la jag ut lägenheten på Björnsbytare och detta skulle kunna utvecklas till ett heltidsjobb. Det vimlar av fina lägenheter på perfekta adresser. Så de närmaste veckorna lär jag väl springa runt och titta på några av dem. Och skulle mitt kräsna jag inte bli tillfredsställt så får jag väl leva med att det är jag som tjänar några hackor på faktiskt köpa lägenheten jag bor i nu. Hyran är hutlös och Hyresgästföreningen har uppenbarligen gett upp sin kamp om att vi ska få bo bra till rimligt pris. Enligt dem har jag "haft otur".

Jag kommer lämna hyresgästföreningen när nästa medlemsavgift ska betalas in.

Let my shoes lead me forward - Jenny Wilson

No comments: