Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

24 May 2010

Den kritiska blicken

Jag satte drinken i halsen i fredags när jag intresserat lyssnade till min svenklärarväns berättelse om hur en av hans bästa vänner beter sig som ett svin mot sin tjej som han varit tillsammans med i sju år. Killen sitter hemma och pratar om en annan tjej han imponerats av och kan inte hålla sig ifrån att skriva till henne. Så han hör av sig till henne en kväll då han ska ut och dricka några öl med ett par vänner. Strax innan har han lovat både sig själv och sin flickvän att skärpa till sig. Men några öl senare messar han den där tjejen han är så impad av och de träffas. Hänger hela natten och skiljs sedan åt. Gud vet vad som egentligen har hänt dessa tu. Och så kommer han hem och spyr ner hallen.

Fram till dess satt jag mest och sippade på min drink och sa "äh, men fy fan vilken typ". Min svensklärarvän pladdrade vidare och citerar sedan sin vän. "Han säger att han är ute efter 'tjejer som är 25,26 år som är kulturellt bildade'. Det är liksom det som gäller för honom nu", fick jag veta.

"Men vänta nu, vad sa du att han ville ha sa du? Och hur gammal var han sa du", frågade jag lite sentänt. Mindes plötsligt den där killen från trettioårsfesten för ett tag vars reaktion var "laaammkött!" när jag uppgav min ålder och sedan ständigt återkom till sin trettioettårskris hela kvällen. Och mycket riktigt var även den här andra killen trettioett år gammal.

Jag satte ihop ett plus ett och lovade mig själv att anta ett mycket kritiskt öga i närheten av män i den åldern.

Undress me now - Morsheeba

No comments: