Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

21 May 2010

Pretentioner och att skratta högt på tvärbanan

Öppnade min rosa Baby Jane på tvärbanan på väg hem från jobbet och läste raderna:

Gissa om det äcklar mig att hon vet när jag får min mens i din säng och när du har druckit yoghurt ur min navel och ätit pepparkakor ur mitt arsel.

Det var ett sådant extremt byte mellan världar. Från ett dåsigt arbetsrum med lärare som svettas över slutbetyg till ett gräl där en frustrerad människa plötsligt skriker ur sig det hon innerst inne känner. Äta pepparkakor ur ett arsel. Shit.

Det roliga är att jag ramlar in i finlandssvenska när jag läser boken. Särskilt dialogerna. Inte blir int', viiideo blir ett snabbt video, r:en blir lite skarpare i stället för sch. En annan rolig sak är att Oksanen besöker Stockholm och Stadsbibblan ikväll. I ett mejl till min arbetsplats bifogades en fin reklamaffisch för tillställningen. I mejlet stod "...det bjuds på gratis vin, men det skriver vi inte på affischen". Min svensklärarvän och jag ska börja kvällen i detta sällskap av vindrickande litteraturläsare.

Whenever there is you - Koop

2 comments:

dizi said...

Låter som något man borde läsa :D
Måste skriva och kommentera då det totalfastnade i huvudet. Pepparkakor. Arsle. Nätt det.
Ja, aRsle ;)

Anna said...

Ja, nätt det. Läs den. Den går snabbt och lätt.