Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

28 May 2010

Vansinnet

Lärare sliter sitt hår och eleverna darrar på läppen. I denna betygsstress kan jag för mitt liv inte förstå vad kursbetyg är bra för. Räcker det inte med betyg på ett antal moment per kurs och ett skriftligt omdöme där lärare skriver vad eleven utvecklat och vad denne kan förbättra, utveckla, göra i fortsättningen?

Min hjärna har inte havererat än. Däremot är mitt humör bra nära att göra det ibland. Antagligen på grund av att hjärnan inte får gå sönder än utan måste bedöma, betygssätta, kritisera och tänka ut schysta formuleringar. På Stadsmissionen såg jag rött när en kvinna körde in i mig med barnvagn och med en uppnosig ursäkt faktiskt verkade ha det satt i system, att köra på folk med sin vagn. Inne i en butik med hyllor tätt intill varandra. Jag stod med en tallrik i handen och såg i slow motion hur jag kastade den i bitar och vrålade vansinnigt.

Det gjorde jag förstås inte men det kändes nästan så.

Trans fatty acid - Lamb (K&D)

2 comments:

Unknown said...

Hang in there! Snart är det över. När får du semester helt och hållet?

Anna said...

Den 16 juni är jag fullständigt fri från arbete. Den 11 juni jobbar jag den sista dagen. Har som ny gjort misstaget att ge mig själv en hög med texter att bedöma i sista stund.