Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

22 May 2010

Gårdagens gåta

Undrar hur jag tänkte när jag skrev att jag inte säger r som sch när jag läser Baby Jane. Förstår inte. Saken är den att min hjärna verkar vara på väg mot ett haveri. Den har gått på högvarv sedan augusti då jag började jobba. Det har varit så intensivt med intellektuellt arbete. För det är det jag håller på med till stor del. Konkretiserar teorier, förklarar krångliga saker, grubblar över hur kunskap ska utvecklas i specifika sammanhang, vilka frågor som bör ställas för att visa in elever på det rätta spåret, resonerar kring huruvida läroplanens värdegrund genomsyrar min yrkesroll och mitt görande på jobbet. Som student går hjärnan på högvarv korta perioder, sedan får man ta en paus. De där pauserna har dock uteblivit sedan augusti. Tur att mina åtta semesterveckor närmar sig. Då ska jag gå runt och vara puckad.

För övrigt är det besynnerligt att jag ska vakna 7.30 denna lediga lördag. Helt okej om det inte vore för blandningen av vin och öl igår kväll kändes i huvudet nu. Dessutom drack jag en drink som hette Bärly League, eller något åt det håller. Min svensklärarvän tyckte namnet var så pinsamt att han tog en annan drink. Han tyckte vi skulle rätta deras felstavningar och skriva IG längst ner på menyn. Ungefär då ramlade en av mina elever in på baren vi satt samtidigt som jag fick ett telefonsamtal som jag väntat på. Det hände så mycket på en gång. Jag blev lite betagen av en röst och ett tag senare stod Combo med en godispåse och vinkade från Odengatan in på baren. Stockholm är en liten, liten stad.

Holiday - Vampire Weekend

PS Sofi Oksanen var intressant att lyssna till. På tal om intellektuellt arbete så är hon helt klart en av dem som använder sin hjärna till just det.

No comments: