Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

20 October 2010

Dagens utmaning

Eleverna var i upplösningstillstånd då det var dags för de första två grupperna att redovisa idag. Båda grupperna saknade en varsin medlem och de gjorde sitt bästa för att sätta huvudet på sned på ett vis som sa "snälla, snälla låt oss slippa redovisa idag, nääär som heeelst men inte idaaag". Jag har jobbat för att grupperna ska utveckla ett samarbete som skulle göra att det inte spelar någon roll om en medlem saknas vid redovisningen. I dag var det upp till bevis. Hade jag lyckats med detta? Hade de lyckats med detta?

Och jo, det hade vi. Det gick bra.

Men eftersom hela klassen satt som på nålar, och har gjort det den senaste veckan för att de upplevt en stor stress på grund av att examinationer och prestationer har hopat sig, passade jag på att leda dem in i YCRBRALAI-sekten. Jag började lektionen med att smälla upp texten på en power point och berättade kort om Hallbergs idé. Sedan konstaterade jag att klassen just nu lutade åt att bli idioter. "Så nu ska vi läsa den boken också?", stönade någon. "Nej nej, jag läser själv boken nu eftersom jag håller, eller kanske redan har blivit, en av de där idioterna", svarade jag.

Hymn Of The River Brown - E.S.T

No comments: