Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

26 October 2010

På fel spår och politik i Finland

Klockan ringde en timme för tidigt trodde jag. Nöjd sov jag en timme till och trodde att klockan var 7.30 när jag satte på det efterlängtade morgonkaffet, men på P1 påstod programledaren att den var 8.30. Förvirrad typ, tänkte jag, för att senare upptäcka att hon hade helt rätt. Min nya mobil spelar fan med mig, igen. Den dör, har systemfel och ändrar tid. Inte okej.

Redan från början hamnade jag på fel spår idag alltså. Och nu är klockan snart tio och de senaste timmen har jag sörplat kaffe samtidigt som jag överblickat det politiska läget i Finland. Ser fram emot att grotta vidare i det.

En sak jag undrar är om jag missat paniken över att Sannfinländarna sedan flera år tillbaka sitter i Finlands riksdag eller om det hände utan större dramatik. Har märkt att diskussionen är lite på tapeten nu, då de ser ut att göra braksuccé inför valet i april nästa år. Och det är ju bra, men varför så tyst innan? Efter SD:s valframgång i september fanns det en del i Finland som på facebook ändrade sina profilbilder till något i stil med "Dåligt Sverige". Jättebra att de engagerar sig i vad som händer här, men jag är intresserad av att veta hur de motverkar rasismen på hemmafronten eftersom Finland inte föregår med gott exempel.

I De Grönas partiprogram konstateras att mångkulturalismen inte är en "ideologi utan ett inträffat faktum". Jag hoppas att de får gehör.

Nej, nu är det dags för lägesrapporter. Varje elev ska få en skriftlig rapport om denne ligger till betygsmässigt tillsammans med ett omdöme. Så här kan det se ut: "Minst VG. Du är engagerad i uppgifterna och har visat på god analytisk förmåga. Dina texter är välformulerade och genomtänkta. Tänk på: Att fila mer på texten som helhet t.ex genom att skapa smidiga övergångar mellan olika delar. (Mer respons fås vid enskilt samtal v.45)"

Bump in the road - Erik Hassle

3 comments:

Karin said...

På finlandssvenskt, och dels på finskt håll var det nog en hel del skriverier och snack om Sannf under/efter förra valet. Knappast tillräckligt dock. Men det att folk har åsikter om andra länders störda politik är ju bara bra. Att finnar, eller i det här fallet finlandssvenskar, påpekar att det svenska valet sket sig är ingen negativ sak. Det är det ju inte heller ifall svenskar påpekar att det barkar käpprätt åt hel-ete för Finland. Det är ju bara bra om Finland får känna att de får sina grannländer emot sig pga den politik vi för nu.

Sedan tror jag att finlandssvenskar har lätt att uttala sig om svensk politik på grund av språket. Alltså, den svenska valdebatten är tillgängligare för finlandssvenskar än den finska är. Eller åtminstone såna finlandssvenskar som inte har en stark finska. Och de är ganska många. Att enbart ta del av den finlandssvenska övervakningen av finsk politik är inte att få hela bilden presenterad för sig.

Att såna tankar. Nu måste jag återgå till min bildplanering här i Nagu. Sitter och fryser på ett hotellrum för tillfället. Huga.

Anna said...

Nej, det är absolut inte negativt att man engagerar sig i politik, men tyvärr är det väldigt tyst om detta bland folk jag träffar i Finland. Det är det ena som oroar mig. Det andra som oroar mig är att vi här i Sverige skulle behöva se goda exempel på hur vi ska gå till väga nu, när vi har SD i riksdagen. Men vartåt ska vi titta då?

Jag är rädd för att vi lätt blir naiva här nu och tänker att sd kommer göra bort sig i riksdagen under de fyra kommande åren och sen kommer ingen rösta på dem nästa gång. Det kommer knappast vara så enkelt.

Så vad jag undrar är, vad som händer i Finland sedan saf kom in. Hur jobbar man för att motverka rasismen? Och då inte bara den som leder till en röst på saf, utan rasism i allmänhet.

Det är illa att man missar en viktig del av den politiska debatten på grund av språket. Det lilla jag kollade runt idag blev jag ändå positivt överraskad för att jag fick den info ville ha på svenska.

Anna said...

I Sveriges politik menar jag förstås i första meningen.