Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

20 October 2010

Jag lagar mat extremt effektiv. Det är som ett trollslag.

Vänner, musik och böcker kommer man långt på. Igår kväll svalde jag halva innehållet i YCDBRALAI - You Can't Do Business Running Around Like An Idiot av Klas Hallberg. Det räddade nog min sömn i natt och från och med idag ingår jag i YCDBRALAI-sekten, har jag på känn. På fredag ska jag övertala min chef att låta mig gå på ett heldagsseminarium med Hallberg.

Han är en mycket kritisk man, som skriver med glimten i ögat om hur vi ska komma undan värdelösa möten och om ineffektiva arbetssätt. Han ställde mig frågan vad jag gör effektivt och bra. Det första jag kom att tänka på var matlagning. Jag är extremt snabb vid spisen. Det går undan, ingen hinner med och innan andra förstår vad som hänt är maten lagad. Och den är god!

Så hur gör jag då för att åstadkomma detta? Jo, jag litar fullständigt på mig själv och bara får det gjort. Självklart har det vid ett flertal tillfällen blivit mindre lyckade rätter, men det har aldrig fått mig att tvivla på min kompetens inom matlagning. I stället har jag lärt mig något av det och undvikit misstagen nästa gång.

Nu ska jag till jobbet och frälsa folk. Det kommer antagligen inte gå så bra eftersom mina ögon ser fundamentalistiska ut. Borde göra som Nina gjorde. Lite subtilt introducera budskapet. Det är så man värvar medlemmar.

Salif Keita - Moussoolou

4 comments:

Matto said...

Jag tycker själv också att jag jobbar ganska effektivt i köket. Och så brukar jag vara bra på att diska undan MEDAN jag kockar så det inte är så mycket sedan efteråt.

Men att hela tiden tänka på effektivitet kan också leda till burnout, om man hela tiden kör med gasen i botten. Så lite lugnt får man ta det ibland.

Boken låter intressant, den kommer upp på listan av böcker att läsa.

Anna said...

Jo, det är det som är hans poäng, att man ska stanna upp och fundera på hur väl man använder tiden. I stället för att rusa runt som en idiot kan man kanske göra saker på ett lättare, lugnare och mer fokuserat vis. På så sätt kan man få mer gjort.

Smart att diska lite efter hand.

jessika said...

jag e en riktig tidsnörd, jag måste tex köpa sån tandkrämstub som locket sitter fast o man inte behöver skruva av o på för att vinna tid.

Anna said...

haha, ja det finns många sätt att spara tid på. akta dig bara för det där att borsta tänderna, leta strumpor, kissa och läsa tidningen samtidigt.