Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

27 March 2011

Den finlandssvenska situationen

Dick Harrison har skrivit om vilka följder ett inlägg om de negativa inställningarna till svenskan i Finland har lett till. Det är skrämmande och jag förstår nu ännu mindre att så många tar Sannfinländarna med en suck och en hopplös ryck på axlarna. Var är folks engagemang? Att Timo Soini har orsak att uttala sig om hur han ställer sig till statsministerposten är allvarligt. I en kommentar under Harrisons inlägg kan man läsa om hur finlandssvenskar handgripligen förtrycks.

Jag kan vittna om att språkhetsen har lett till en miljö som är direkt farlig för svenska ungdomar i huvudstaden. De kan råka riktigt illa ut om de talar sitt modersmål på offentliga platser. Min son som gjorde sin värnplikt i Dragsvik blev anfallen av en man på öppen gata i Helsingfors när han stod och talade med sin bror. Mannen skrek att eftersom han talade svenska hade han inte någon rätt att bära finsk uniform och försökte slita av honom kappan. Och detta var inte någon enstaka incident. Flera gånger på permission i Helsingfors fick min son och hans kamrater utstå gliringar och hånfulla tillrop för att de hade fräckheten att tala svenska fastän de bar finsk uniform. Det var tydligen just detta som sågs som speciellt stötande, att den finska soldatens uniform, en fosterländsk ursymbol, bars av pojkar som talade ‘herrarnas’ förhatliga språk.

Ett stort problem jag har är att jag inte kan hänga med särskilt bra i den politiska debatten eftersom jag inte kan finska. Jag får lita på att Hufvudstadsbladet ger mig det viktiga men det jag saknar är debattartiklarna. Det skulle underlätta att läsa politikernas egna debattinlägg och inte bara deras korta uttalanden i artiklar och journalisternas analyser och referat av vad de säger och tycker.

Men jag tror att hon här kan bli aktuell. Anna Moring.



5 comments:

Karin said...

Önskar att jag också skulle få rösta i "din" valkrets. Men nu är jag ju skriven i Pampasland.

Anna said...

Hoppas Pampasland levererar liknande intressanta kandidater. Vill se mer mångfald i riksdagen.

Anna said...

Det verkar som att Moring ställer upp i Helsingfors förresten. Eftersom jag inte ens fått mitt röstkort än har jag inte koll på i vilken valkrets jag röstar, men jag antar att det är i den jag bodde förut. Överhuvudtaget är det krångligt att hålla två valsystem i huvudet. Det blir rörigt i mitt huvud.

Karin said...

Jag vet faktiskt inte hur det där funkar för dig. Hoppas du får välja vilken valkrets du vill. Men jag tvivlar på det. Antagligen är det som du säger, du får rösta i din gamla valkrets. Och då får du tyvärr inte rösta på Moring. Varför kan man inte bara få rösta på vem som helst.

Anna said...

Det fina med att tvingas välja någon i sin valkrets är att mångfalden vad gäller "geografisk tillhörighet" i riksdag och regering ger sig självt. Men det känns trist att behöva leta med ljus och lykta efter en kandidat man verkligen vill lägga sin röst på. Det väller inte direkt in politisk propagande i min postlucka här i Stockholm, ej heller i min mejl.