Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

02 March 2011

Några bilder och en observation

Ibland slår fåfängan till och man vill absolut veta hur man ser ut bakifrån. Och ja, det är en dubbelvikt matta som hänger över köksdörren. Kanske den längsta mattan i världen, min mamma var gravid i början av nittiotalet och vävde maniskt.

Igår var vi två lärare på grönbete. Vi firade sportlovet med en seriös barrunda på Söder. På en tisdag. Det händer sällan numera.

Min svaghet för tunnelbaneestetik blir påtaglig i miljöer som denna.

För övrigt är Spotify usla på jämställdhet. Det är män som står bakom så gott som alla album som presenteras som nyheter. Någon sa till mig i veckan att det är intressant hur man som kille mest lyssnar på män men det sorgliga är att man även som kvinna ofta behöver anstränga sig för att inte missa kvinnorna. Det tycks inte handla om identifikation, det handlar om att vi förblindas av normen och makten.



No comments: