Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

21 March 2011

Politiken

Det snackas för lite politik. Den slutsatsen kan dras av två artiklar i Hufvudstadsbladet. Den ena handlar om hur Finlands befolkning har dålig koll på vilka som sitter i deras regering och den andra om hur valresultaten just nu ser ut att bli. Sannfinländarna får 20% och blir det näst största partiet.

Om skolundervisningen ser ut som den gjorde för tio år sedan i Finland är det inte konstigt att unga finländare är okunniga. Eleverna blev aldrig uppmanade att tycka själva vilket innebar att våra åsikter inte kom fram i klassrummet, vilket i sin tur innebar att våra åsikter inte blev prövade. I mitt fall hade jag diskussionerna hemma med mina föräldrar, min morfar och min vän Karin. Tack vare det insåg jag att politik inte är svårt, att det är oerhört viktigt att vara insatt och vara med och påverka. Det handlar om allas våra liv.

No comments: