Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

22 March 2011

Filmlördag

Jag funderar på att slå personligt rekord och se fyra filmer på en dag. Cinemafrica erbjuder så många bra filmer att jag faktiskt kanske skulle kunna klara det. Dokumentären Taxi Sister om en taxichaufför i Dakar vill jag absolut se och filmfrukosten som är innan på Bio Rio verkar hur bra som helst. Filmerna jag såg på förra årets festival återkommer fortfarande ofta i min tankevärld.

För övrigt är det sorgligt det som framkommer i artikeln om Taxi Sister, att vi inte tycks förstå att Afrika är en kontinent med olika länder och kulturer.

Ett problem med den västerländska bilden av Afrika är att vi ofta ser Afrika som ett enda land. Det visade inte minst Bokmässan, som efter att ha fokuserat på länder som Lettland och Spanien valde "Afrika" som tema för förra årets mässa.

Tänk bokmässan med tema Europa. Skulle inte hända.

No comments: