Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

05 June 2011

Störig dokumentär om kärlek

Har planerat in en hel del program den här helgen. Känns som ett körschema, vilket är ovanligt i mitt liv nuförtiden. Har prioriterat spontanitet och vila i två år. Därav ovan vid att flänga runt från plats till plats. Men några ord om den där dokumentären om kärlek vill jag hinna med att skriva.

Hur fan kan det komma sig att det enligt statistiken är så att killar ligger med flera olika personer än vad tjejerna gör? Enligt dokumentären har tjejerna typ 9 olika sexpartners medan killarna har 15, eller vad det nu var, under en livstid. De ligger med varandra skulle man kunna tänka sig men den här dokumentären var så heteronormsanpassad att det var löjligt. Det störde mig mest av allt. Den var ensidig och förmedlade en extremt dammig och stereotyp syn på sexualitet och kärlek. Här var det man och kvinna som gällde. Darwins teorier nämndes och användes som svar på frågan om varför vi så gärna vill hitta någon att leva med. "Om du skaffar fyra barn och jag inga, då lever inte jag vidare. Därför vill vi alla hitta någon att ligga med och föröka oss med", det var kontentan. Inte ett ord om att vissa inte vill ha eller inte kan få barn.

En sekvens i dokumentären var oerhört irriterande. Den handlade om orgasmer. En klämkäck och onödigt glad röst informerade tittaren om att män får fyratusennågonting orgasmer under sitt liv. För att gestalta detta kastades blå vattenballonger från hög höjd ner på asfalt och sprack. Kvinnor i sin tur får tusennågonting orgasmer. Detta gestaltades med motsvarande antal rosa ballonger. Problematisera orsakerna till att män får flera tusen fler orgasmer än kvinnorna? Neej, tankeverksamheten nådde inte så långt hos dem som skapade dokumentären. Som att många män är dåliga i sängen. Eller att det i USA finns folk som driver engagerade "händerna på täcket"-kampanjer. Kan det vara en orsak?

Sedan sådant där annat störigt som att man fick veta att män tänker på sex sjukt mycket. Hör den förut? Men det sades inte ett ord om hur många gånger tjejer tänker på sex.

Aja, den där dokumentären var sjukt dålig. Nu ska jag på dejt.





No comments: