Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

02 October 2011

I väntan på framtiden

Utnyttjar mitt köksbord till max och hänger här mest hela tiden numera. Hemskt fint att plötsligt ha två rum att vistas i. Förut försökte jag vistas i köket. Satt på en ensam stol med fötterna stödda mot ugnen, koppen på fönsterbrädet och smörgåsen på ett utdraget skärbräde med tidningen skrynklig i famnen, delarna utspridda på golvet nedanför. Gånger då även gröt och kokt ägg ingick i morgonmålet blev ännu rörigare. Bord är bättre. Här njuter jag hela lediga förmiddagar av alla bilagor i min Helg DN.

I dag pekar en anonym hand finger ut från en bil på sidan 24 i DN Söndag. Sådant är spännande. Men mest uppmärksam i söndagsbilagan var jag kanske när jag läste reportaget om Maria Sveland. Det är intressant att följa med debatten om skilsmässor som pågått den senaste tiden. Det är intressant att kvinnor generellt mår bättre efter en skilsmässa medan männen mår sämre. Plötsligt måste de göra halva jobbet på riktigt, medan kvinnan kan leva lugnare än på länge. Det är intressant att många upprörs av att Maria Sveland känner att de barnfria veckorna är sköna. Är det konstigt att hon känner så? En ganska vanlig facebookuppdatering är ju mammor som uttrycker att de äntligen ska få vara för sig själva några timmar. Tänker de som blir upprörda att Sveland indirekt säger att hon ångrar sina barn. Gud förbjude en mor som mår bra även när barnen inte är i hennes närhet. När är framtiden här undrar jag.

If You Must Tell Him - Cats On Fire

No comments: