Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

23 October 2011

Jerusalems klassiker

Via Dolorosa. Jesu sista promenad sägs ha varit längs denna väg. Idag är den fylld av marknadsstånd och kommers.

Vid Västra muren i lördags var det allt annat än folktomt. Kvinnorna har ett mindre område att röra sig på precis som vid floden Ganges i Indien. Männen tar i vanlig ordning stor plats.

Bakom Västra muren ligger Klippdomen och Al-Aqsa moskén. För att komma dit går man genom denna trägång. Området är fyllt av vakter och beväpnade soldater. 

Ingång till Al-Aqsa. Genom dörren passerar enbart muslimer. Här sägs det att Muhammed gjorde sin himmelsfärd då det begav sig för honom på 600-talet därav är moskén den tredje heligaste platsen inom islam efter Mecka och Medina.

Nedanför Klippdomen njöt jag av fågelsång och tittade på Olivberget som finns mittemot. Det var en av få lugna platser i Jerusalems innerstad.

På moskéområdet samlades denna söndag grupper för att läsa koranen. Kvinnorna på en plats och männen på en annan.

 Pratade en stund med den här mannen som bott i Jerusalem hela sitt liv. Nu jobbar han som guide på området.
Utanför Klippmosken finns linjer som skapar raka rader vid stora böner. Det finns tillfällen då hela gården är proppfull av människor som ber.
Ultraortodoxa judar på väg till Västra muren. Här står jag i en korsning där ena vägen leder in till muren och den andra leder in till moskéområdet. Mångfalden är påtaglig.


No comments: