Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

11 October 2011

Testet



Kände mig osäker på hur det står till med civilkuraget bland mina grannar och utförde av den orsaken ett test. Eller ja, det var ju ofrivilligt som jag kastades in i denna studie men hur som helst. Hissen stannade mellan två våningar. Jag satt i den och gjorde mitt bästa för att inte gripas av panik, vilket gick bra efter att jag konstaterat att jag inte hade bråttom till toaletten, att jag hade thaimat, kinapinnar, en laddad mobil och dessutom hjälp på kommande.

Studien pågick under femtio minuter och en hel massa grannar hann passera mig i hissen. Alla utom en stannade och förfasades över min situation. Samtliga kollade att hisskunniga var på väg och två personer frågade om de kunde hjälpa mig på något vis. Vatten genom sugrör erbjöds.

Sammanfattningsvis klarade sig mina grannar bra i studien. De är mycket väl godkända. Hissen får ig dock. Hisskillen däremot presterade ett mvg han med.

Och så en riktigt fin låt på det.

Serenade - Emiliana Torrini

3 comments:

Jessika said...

Empatiska grannar du har. Undrar hur situationen skulle se ut om jag fastnade i en hiss i min trapp... E ju lite känd som "sura tanten" här då jag inte har lust att höra på när andra spelar musik till kl 6 på morgnarna. Kanske de skulle passa på att spela ashögt på stereon medan de vet att jag sitter där i tryggt förvar. Tur i oturen att int de finns hissar i Ekenäs höghus.

Nina said...

Vilket spännande experiment! Tur att det slutade väl :)

Anna said...

jessika >> haha, jag man ska tänka sig för! det kan bli backfire på ens surtanteri.

nina >> ja mycket spännande, men även förnedrande. där satt jag i den lilla, lilla hissen i skräddarställning och åt thaimat bakom galler medan förvånade grannar stannade till och kikade in. slutet gott dock.