Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

13 June 2010

Frustrerat teoribygge

Blev sugen på att läsa inledningen till min uppsats om Ines och hamnade in på ofärdiga versioner. Det blev tydligt att jag hade frustrerade stunder då jag inte ens själv förstod mig på den teori jag höll på att bygga.

"Detta har säkert varit ett nyttigt korrektiv till den tidigare så förhärskande inriktningen på stora personligheter. Historien framställdes ju som om den varit ett verk av stora män, kungar, generaler, statsråd, vetenskapsmän, filosofer, författare."

Citatet ovan sammanfattar den idé som ringar in den här uppsatsens syfte. Min strävan är att utifrån ett individuellt aktörsperspektiv måla upp en helhet där strukturerna omkring en individ får …. VAD FAN ÄR DET JAG SKA GÖRA? KAN INTE INTE FÖRKLARA!!!

Historien blir aldrig färdigskriven. Det finns alltid ytterligare ett till perspektiv att berätta den utifrån och alltid människor vars röster inte blivit hörda....

No comments: