Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

01 June 2010

Denna dagen en pannkaka

Morgonkaffet drack jag vid god vigör klockan sex i morse och tänkte att det skulle bli en effektiv dag. Det var först vid halv nio som jag kände att vinden vände åt helt fel håll. Sex timmars sömn en dag då det är tänkt att man ska orka hur mycket som helst fungerar inte för mig. Inte alls. Det var som att föra jihad mot något diffust.

Jihad är förresten i första hand ett andligt krig mot det inre egot, jihad-al-nafs. Tyvärr är det sällan vi stöter på begreppet i det sammanhanget idag.

Bara för det måste vi lyssna på Al-Mu'allim med Sami Yusuf. Höj volymen. Den är bäst så.

No comments: