Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

21 December 2010

En lärares funderingar

Jag läser elevtexter och känner mig lite hård då jag stryker under inledningar som "Jag har läst boken..." och i marginalen skriver att den informationen är överflödig eftersom det framgår av texten att personen i fråga har läst boken. De måste tänka på att jag ska orka läsa alla dessa texter. Det är inte bara för betyget de ska använda språkets alla magiska möjligheter utan även för min skull. Eller är de oroliga att jag ska tro att de inte har läst boken?

Men så inser jag också på vilken språklig nivå jag har förmånen att arbeta på med mina elever. Det handlar aldrig om ig:n. Vi pratar oftast vg:n och mvg:n. Min vän Oskar påminner mig då och då om detta, att hans elever knappt kan läsa medan jag läser Homeros och Kafka med mina. Det gör mig ambivalent. Först känner jag eufori över att få utveckla elever som redan är duktiga, men sedan kommer känslan av att det finns många elever som inte får godkänt trots att de jobbar hårt. En dag vill jag jobba med dem.





No comments: