Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

03 December 2010

Finlands framtid

Det står mycket spännande i rapporten om att Finland ska vara världens bästa problemlösare år 2030. Vid första anblicken tänkte jag "vad är det här för skit?!", men nu börjar jag gilla den. Finland ska bli ett land där alla ska känna sig lika mycket värda och hierarkierna som finns i dag ska suddas ut. Det intressantaste av allt är att skolan får sig en känga. Det är inte en dag för tidigt.

En av de svaga sidorna i det prisade finländska skolsystemet är dess teoretiska karaktär. Hos oss sker undervisningen och inlärningen i klassrum och utifrån läroböcker trots att det finns intressant lärostoff i omvärlden. Tillgängliggörande av offentliga data erbjuder utmärkta möjligheter för undervisningen i många olika ämnen: matematikuppgifter kunde utgå från äkta material och undervisningen i samhälleliga ämnen t.ex. från realtidsdata om den egna kommunen.


Mer sånt!

För övrigt är det är jobbigt att skriva som en kratta ibland och sedan ha svårt att leva med det. Helheter, poänger och samband är tröstande ord i dessa sammanhang.


No comments: