Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

07 December 2010

Francois Villon

Stressad som man är finns det inte alltid tid att tänka igenom saker och därför var jag inte riktigt förberedd på det som komma skulle igår då det var dags för den sista filmvisningen i estetklassen. Filmen sattes helt enkelt bara på och lamporna släktes, jag sjönk ner på en stol och slappnade av. Avslappnad var jag ända tills det gick upp för mig att eleverna gjort en film om Francois Villon. Det var ingen oskyldig lek, det liv han levde. Bordellbesök och en mördad präst var erfarenheter han samlade på sig. "Gangsterpoet", kallade en elev honom.

I filmens upptakt lär vi känna Villon och får se hur han knivmördar en präst. Sedan beger han sig ut på gatorna och en slags konstfilmskänsla infinner sig. Det blir tyst en längre stund, så länge att man tror att tekniken krånglar. Men så hör man två taktpinnar slå mot varandra, en basgitarr ljuder och ett trumsolo drar igång. Och sedan är vi på bordellet. I några långa minuter. Varav halva tiden är en sexscen som fyndigt filmas med hjälp av skuggor mot en vägg, men det är eldigt och vilt. Klassen tjöt av skratt, drog efter andan och tjöt igen.

"Hrm, det var en upplevelse", kommenterade jag när filmen var slut och bollade över till eleverna. De var förstås inte lättlurade och bollade tillbaka. Vid det här laget kan jag finna mig i de flesta situationer av det här slaget och koncentrerade mig på filmmusiken och det faktum att filmen var genomtänkt även om det syntes att de haft bråttom med både inspelningen och redigeringen.

No comments: