Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

06 March 2010

Magen vet hur det ligger till

Det nya jobbet har lett till extrem stress som jag redan från början förstått att man måste ta hand om. Spikmatta, klassisk musik på P2 och lugnande yogaövningar har hört till min vardag de senaste tre månaderna. Det håller mig i ganska bra balans, men jag behöver avancera. Därför läser jag Deepak Chopras Perfekt hälsa som jag köpte för fem år sedan. Den talade inte till mig då på samma vis som den gör nu.

Jag har helt klart doshan vata i obalans. För att få den i balans ska jag äta varm mat, oljig mat och se till att få rikligt med vila. Ayurveda, den 3000 år gamla indiska läkekonsten som det här bygger på, handlar om att hålla vata, pitta och kapha i balans. Om man är uppmärksam märker man obalansen i ett tidigt skede och kan förbygga alla möjliga obehagligheter.

Vissa svårigheter stöter man på när man ska leva efter ayurveda. Regelbundenheten, som ska få vata i balans, är ett exempel. Det är inte kul att behöva lägga sig senast 22.30 på fredagar och lördagar. Det är inte heller särskilt lustigt att stiga upp mellan 6.00 och 8.00 på helgen, dricka varmt vatten och tömma tarmen. För det ska man enligt det här.

Rim och reson måste väl ändå anses vara lika viktigt som regelbundenhet? Fundamentalism skulle det närmast liknas vid om jag ska följa den ayurvediska dagsrutinen, dinacharya, till punkt och pricka.

Det jag försöka jobba på är att äta i lugn och ro. Jag ska njuta av den oljiga, varma maten och undvika hetsiga diskussioner vid matbordet. För hur lugnt man än försöker äta skvallrar hjärnan till magen om det pågår oroliga och bråkiga diskussioner i samband med måltiden. "Magen vet hur det ligger till", skriver Chopra.

VIP - Jungel Brothers

No comments: