Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

18 March 2010

Mitt liv som lärare

Klockan 8.30 idag har jag utlovat en föreläsning om människan och litteraturen. Har ett tema på svenskan som jag kallat Människan och ja, då passar det ju bra med en sådan föreläsning. Glatt gör man en planering och allt känns så bra när man delar ut den till eleverna. Sedan blir man själv lite förvånad när man tittar på den ibland. "Jahaa, vilken intressant föreläsning", tänker man och sen drar ett ångestsug genom magen när man inser att det är ju jag för fasen som ska hålla den. Så intressant.

Igår när jag gick och la mig hade jag en plan B i stället för plan A, som var föreläsningen. Men på morgonnatten har jag i dvala tänkt ihop en föreläsning om människan och litteraturen. Så nu ska jag dra iväg och se hur länge plan A håller.

2 comments:

Anonymous said...

Hur gick det med plan A? /mamma

Anna said...

Den gick väl rätt så bra. Höll en genomgång som började i antikens Grekland och landade i Mary Shelleys Frankenstein som är den bok de läser nu. Jag försökte vara tydlig med mina poänger och kopplingar.