Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

18 March 2010

Tröttheten

Okej, vissa ungdomar tar knäcken på en. Man blir helt slut. Betygshetsiga och lite klängiga. Trots att man är pigg innan ett dubbelpass kan man vara på gränsen till avgrunden när man avslutar det. Man pratar med en elev, läser dennes text och svarar på fem frågor samtidigt som man försöker söka svaret på den första. Under tiden som detta pågår är det minst tre andra elever som står i bakgrunden och försöker få ens uppmärksamhet. Viftar med texter, pratar något slags teckenspråk med en eller hojtar rakt ut.

Fattar inte varifrån simultanförmågan kom när jag började jobba. Den bara fanns där. När jag pluggade var jag mest okoncentrerad hela tiden och behövde läsa en text två gånger innan jag kunde säga något vettigt om den. Nu rinner det konstruktiv kritik ur mig som om jag vore född med förmågan. Men det tröttar ut mig. Så in i Norden.

Klassen som fick ta del av min människan och litteraturen-genomgång i morse verkade tillfredsställda. De är i allmänhet lugnare än de i min kära mentorsklass som lett till tröttheten idag.

Nu är det P2 som gäller. Och snart lite vin och räkor med en vän. Torsdagar är numera minifredag hemma hos mig.

2 comments:

jecka said...

minifredag låter trevligt. det e oxå min minifredag eftersom jag alltid e ledig fredagar, eller borde skriva uppsats då, men det går lite trögt med det. dessvärre e jag oftast så slut så jag ramlar i säng strax efter nio.

Anna said...

studentlivet är så orättvist. massa obetalt arbete. skriv bara någon mening på din uppsats varje fredag. efter hand så byggs det på och vissa gånger kanske du lyckas skriva flera sidor, fast du bara skulle skriva två meningar. lite så har jag jobbat och två veckor innan inlämning har jag alltid förvånats över hur mycket jag har skrivit.