Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

10 March 2010

Tristan får inte heller som han vill

I dag har jag bland annat betygssatt boksamtal genom att läsa protokoll som mina tvåor har skrivit i samband med sina samtal om Bediérs Tristan och Isolde. Har fnissat åt att det i protokollen står att de har svarat saker som "fantastiskt" och "detta är en oerhört viktig bok, jag är tacksam att Bediér skrev om den till prosa" på frågor om hur de ser på relevansen med att läsa äldre litteratur. De kanske menar allvar, eller så bjuder de till för att få högt betyg. I vilket fall som helst roar det mig att läsa.

Roande var det också att läsa en killes svar på frågan vem av karaktärerna han sympatiserar mest med i boken. "Jag sympatiserar med Tristan eftersom han vill ha något han inte kan få, vilket jag kan identifiera mig med", konstaterade han.

Don't let me be misunderstood - Nina Simone

No comments: