Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

11 November 2010

Dramatik i höghuset

Lite obehagligt kändes det igår då jag kom hem och grannens matkasse fortfarande hängde på hennes ytterdörr. Ett dygn senare. Måste ringa värden, tänkte jag, men utan internet är man ju i blåsten nuförtiden. Jag fick förtränga tankarna på att det möjligtvis låg en död kropp på andra sidan väggen och vänta på morgondagen.

Ganska snabbt fann jag lugnet men rena skräcken infann sig då det ringde på dörren klockan tio på kvällen. Vid den tiden på dygnet vill man helst inte få oväntat besök och jag förbannade det knarrande golvet då jag så tyst jag kunde smög fram mot titthålet i dörren. Jag kikade ut och möttes av mörkblått. Helt mörkblått var det. Men så fick jag syn på en polismössa och insåg att det var en massa poliser som trängdes utanför min dörr. Kanske måste öppna, funderade jag och tittade ner på mina nakna ben och en storögd katt. Min tröja var lång, jag tog upp lilla sillen i famnen och öppnade. Då möttes jag av en snygg polis med ett vänligt leende. Han undrade vad jag visste om grannen och matkassen och jag berättade medan en katt klättrade runt på mig som en panikartad apa med klor.

Som tur var kunde en annan granne meddela att vår granne med matkassen troligtvis befinner sig i Egypten med sin son. Lite sönderriven och rufsig i håret kunde jag säga tack och hej åt poliserna.

Love Is Only For The Stronger - Anna Maria Espinosa

No comments: